Plieninės priekabos ir aliuminio priekabos

Iš pradžių buvo arklių priekabos, pradėtos naudoti XX a. šeštojo dešimtmečio pabaigoje, kai išpopuliarėjo jodinėjimas. Pirkėjai nesirūpino dėl priekabos gamybai naudojamo metalo, nes vienintelis prieinamas metalas buvo plienas.

Tačiau plienas turėjo tam tikrų problemų. Didžiausia problema buvo ta, kad jis rūdijo. Net ir šiandien didžioji dalis plieno pradeda rūdyti jau po metų naudojimo. Laikui bėgant plieninė priekaba gali pamažu suirti.

Kai XX a. septintajame dešimtmetyje rinkoje pasirodė visiškai aliumininės priekabos arkliams, kurias pirmieji pradėjo gaminti “Featherlite Trailers”, jos turėjo didžiulį pranašumą prieš plieną kaip gamybinę medžiagą. Aliuminis ne tik buvo atsparus rūdims ir korozijai, bet ir lengvesnis, todėl jį buvo lengviau traukti. Priekabų savininkai, pranešę apie didesnį degalų suvartojimą vežant aliumininę priekabą, tik dar labiau padidino jos populiarumą.

Tačiau aliumininės priekabos paprastai yra brangesnės už plienines. Plieninių priekabų gamintojai teigia, kad aliumininės priekabos tiesiog negali atlaikyti tokio įtempto vežimo kaip plieninės priekabos. Todėl pirkėjams tenka rinktis: ar mokėti daugiau už tariamai pranašesnę aliumininę priekabą, ar pirkti geriau pažįstamą plieninę priekabą ir sutaupyti? Nuomonės labai skiriasi.

Tačiau kokie yra faktai? Ar tikrai aliumininė priekaba yra geresnis pasirinkimas? Ar plieninių priekabų gamintojams pavyko įveikti medžiagos trūkumus? Šiame straipsnyje siekiama atsakyti į šį klausimą.

Metalurgija masėms

Didžiausias klausimas, į kurį reikia atsakyti, yra tas, kuris metalas yra tvirtesnis. Plieninių priekabų šalininkai mėgsta pabrėžti, kad plienas garsėja kaip vienas tvirčiausių įprastų lydinių, o aliuminis dažniau žinomas dėl jo naudojimo kaip folijos ar popso skardinių medžiaga.

Tačiau aliuminis, naudojamas aliumininėse priekabose, yra lydinys, kaip ir plienas yra geležies lydinys. Šio lydinio takumo riba yra maždaug tokia pati kaip plieno! Jį sudaro ne mažiau kaip 95 proc. aliuminio, o kitus penkis procentus – varis, titanas, chromas ir cinkas. Kiti metalai taip pat pridedami nedideliais kiekiais, kad dar labiau pagerintų lydinio savybes.

Tačiau plieno kompanijos vis dar nesugeba sukurti proceso, kurio metu plienas būtų toks pat atsparus rūdims kaip aliuminis. Geriausia, ką jos turi, yra cinkavimo ir galvanizavimo procesas, kurio metu plienas padengiamas apsauginiu cinko sluoksniu, kad sulaikytų koroziją. Deja, jis veikia tik tol, kol šis sluoksnis pažeidžiamas. Cinkuoto plieno priekabos gali būti papildomai apsaugotos dažais, tačiau kadangi priekabos nuolat veikiamos atšiaurių oro sąlygų, taip pat didelio greičio žvyro, kyla klausimas, kada, o ne ar apsauginiai sluoksniai bus pažeisti. Cinkavimas ir galvanizavimas taip pat yra brangus, todėl dauguma plieninių priekabų cinkuoja tik odą, kad kaina būtų maža. Priekabos rėmas paliekamas aplinkos malonės valiai.

Didelė priežiūra

Abiejų rūšių arklių priekabos reikalauja priežiūros, tačiau didžiausia aliumininių priekabų problema yra paprasčiausias vyrių ir kumštelinių užraktų tepimas. Taip pat norėsite pasirūpinti, kad būtų išplautas vidus, nes arklių šlapimas sukelia koroziją. Kosmetikos tikslais aliumininę priekabą kas kelerius metus reikėtų nupurkšti rūgštimi, kad būtų išvalyta ir atnaujinta jos išorė.

Kita vertus, plieninės priekabos turi būti nuolat tikrinamos, kad nerūdytų. Bet kokius dažų įbrėžimus reikia ištaisyti, nes kitaip plienas pradės oksiduotis. Tačiau jei plienas buvo cinkuotas arba galvanizuotas, priekabos nereikės taip dažnai tikrinti, tačiau po kiekvieno remonto norėsite įsitikinti, kad suvirintos ir sukniedytos vietos buvo tinkamai užbaigtos. Norint suvirinti, reikia pašalinti galvaninį sluoksnį, o kniedės ir varžtai pažeidžia galvaninį sluoksnį.

Dėl šios nuolatinės būtinybės prižiūrėti dažų sluoksnį ir galvaninį sluoksnį plieninių priekabų remontas taip pat yra brangesnis. Plieninių priekabų remontas paprastai yra brangesnis nei panašus aliumininių priekabų remontas, nes priekabų pardavėjai turi jas perdažyti, kad nerūdytų, o nuo cinkuoto ir galvanizuoto plieno prieš suvirinant reikia nuimti cinko sluoksnį. Po remonto cinko sluoksnis turi būti vėl padengtas, o galiausiai suremontuota vieta padengiama nauju dažų sluoksniu.

Vėl kelyje

Taigi aliumininei priekabai reikia mažiau priežiūros, ji atspari rūdims ir korozijai, o jos bendras ilgaamžiškumas yra geresnis. Skamba įspūdingai, tačiau kaip plieninės ir aliumininės priekabos lyginamos kelyje? Arklių ir gyvulių savininkai, turėję ir plieninių, ir aliumininių priekabų, nuolat tvirtina, kad aliumininė priekaba juos traukia sklandžiau. Jie taip pat sako, kad su pakrauta aliuminine priekaba gali važiuoti sklandžiau, nei tempdami tuščią plieninę priekabą!

Mažesnis aliumininės priekabos svoris taip pat lemia didesnę naudingąją apkrovą, t. y. į aliumininę priekabą galite pakrauti daugiau daiktų, kol nepasieksite didžiausio svorio, kurį gali vilkti jūsų transporto priemonė. Galiausiai, kaip jau minėta, keli priekabų savininkai nurodė, kad vilkdami aliumininę priekabą nuvažiuoja daugiau degalų nei vilkdami plieninę priekabą.

Garantijos ir perpardavimas

Plienas rūdija, todėl perparduodant priekabą kyla problemų. Plieninės vos poros metų senumo priekabos dažnai turi rūdžių dėmių, kurias sunku uždengti ar išvalyti. Senesnės plieninės priekabos gali būti smarkiai surūdijusios, neišvaizdžios ir net keliančios pavojų saugumui, nes rūdys pažeidžia apkrovą laikančias sudedamąsias dalis.

Kita vertus, aliumininių priekabų savininkai, atlikdami įprastą priežiūrą, gali dešimtmečius išlaikyti savo priekabas kaip naujas. Kalbant apie vizualinę išvaizdą, savininkai gali atnaujinti priekabos išorę rūgšties vonioje, kuri per kelias minutes suteikia priekabai blizgesį ir nepriekaištingą išvaizdą. Tai tik dvi priežastys, dėl kurių aliumininės priekabos perparduodamos brangiau nei plieninės.

Kaip pastebėjo daugelis priekabų pirkėjų, aliumininėms priekaboms suteikiamos geresnės garantijos. Aliumininių priekabų bendrovės beveik visada suteikia ilgesnes garantijas nei plieninių priekabų bendrovės, todėl aliumininių priekabų pirkimas yra mažiau rizikinga investicija nei plieninių priekabų pirkimas.

Prieš aliuminį nukreipti mitai

Kaip turbūt pastebėjote, visiškai aliumininės priekabos turi keletą privalumų, palyginti su plieninėmis priekabomis. Tačiau kai kuriuose straipsniuose internete kalbama apie problemas, susijusias su aliumininės arklių priekabos turėjimu. Šie straipsniai turi tik vieną trūkumą – jų faktais dažnai manipuliuojama. Toliau pateikiami kai kurie populiarūs mitai apie visas aliuminines priekabas ir tikri faktai.

Aliumininės priekabos yra tokios pat sunkios kaip ir plieninės. Aliuminis yra tik 1/3 tvirtesnis už plieną, todėl norint pasiekti tokį pat tvirtumą kaip plieninio rėmo, reikia naudoti tris kartus daugiau aliuminio.

Tai būtų geresnis argumentas, jei aliumininės arklių priekabos būtų pagamintos iš gryno aliuminio. Tačiau arklių priekaboms gaminti naudojamas aliuminio lydinys yra gerokai tvirtesnis už gryną aliuminį. Aliuminio naudojama daugiau, tačiau galutinis rezultatas vis tiek yra priekaba, kuri sveria vidutiniškai 10-15 proc. mažiau nei priekaba, pagaminta iš plieno. Tai reiškia šimtus kilogramų, kuriuos galima pridėti prie krovinio svorio – arba visai netraukti.

Priekabų gamintojai nėra vieninteliai, kurie tai suprato. Automobilių ir lėktuvų gamintojai plieną keičia aliuminiu, o didžioji dalis NASA erdvėlaivių konstrukcijų yra pagamintos iš aliuminio lydinių.

Plieną remontuoti lengviau nei aliuminį

Dabar jau nebe. Prieš išpopuliarėjant aliuminiui, daugiau suvirintojų mokėjo suvirinti plieną, o suvirinti aliuminį buvo dar viena gudrybė, kurią reikėjo išmokti. Tačiau aliuminio suvirinimo būdai yra visuotinai žinomi ir beveik kiekvienas suvirintojas žino, kaip dirbti su aliuminiu. Todėl sumažėjo ir kaina, todėl aliuminio priekabos suvirinimo kaina yra panaši į plieninės priekabos suvirinimo kainą.

Aliuminis įtempiamas ir plyšta lengviau nei plieninė priekaba

Gerai, rimtai – jei aliuminis yra tokia prastesnė statybinė medžiaga, kodėl jų perpardavimo vertė nuolat didesnė nei plieno? Kodėl retai rasite plieninės priekabos garantiją, kuri būtų ilgesnė už aliumininės priekabos garantiją? Kodėl žmonės, turintys aliuminines arklių priekabas, jas vidutiniškai laiko ilgiau nei žmonės, turintys plienines arklių priekabas?

Jei norite būti techniški, plienas kai kuriais atžvilgiais yra tvirtesnis už aliuminį. Pavyzdžiui, jis turi didesnį tamprumo modulį, o tai reiškia, kad plieną reikia veikti didesne jėga, kad jis pradėtų lankstytis. Tačiau aliuminis lenkiasi tris kartus labiau nei plienas, o tai reiškia, kad aliuminis po apkrovos greičiausiai sugrįš į pradinę formą. Tačiau plienas greičiausiai liks sulenktas. Plienas taip pat pavargsta esant mažesnei įtampai nei aliuminis, o dėl plieno standumo jis yra labiau pažeidžiamas įtrūkimų dėl savo trapumo.

Jums taip pat gali būti įdomu sužinoti, kad mažesnis aliuminio tamprumo modulis veikia jo, kaip priekabų konstrukcinės medžiagos, naudai. Mažesnis tamprumo modulis reiškia, kad visiškai aliumininė priekaba kelyje patiria mažesnes smūgines apkrovas, todėl jūsų gyvūnai važiuoja sklandžiau, o jūsų transporto priemonė sklandžiau velka.

Vadinamos “visiškai aliumininės” priekabos turi plieninių dalių, todėl plienas turi būti pranašesnis

Netoli to. Taip, “visiškai aliumininių” priekabų bendrovės tam tikrose vietose, pavyzdžiui, priekabos ašyse, naudoja plieną. Tačiau ne todėl, kad plienas geresnis už aliuminį. Veikiau plienas šiuo atveju yra geresnis už aliuminį. Ir tai yra vienas iš pagrindinių skirtumų tarp daugumos plieninių priekabų ir visiškai aliumininių priekabų. Visiškai aliumininės priekabos nevengia naudoti kitų medžiagų, kad sukurtų geriausią įmanomą produktą. Kita vertus, atrodo, kad dauguma plieninių priekabų gamintojų primygtinai tvirtina, kad plienas yra geriausia medžiaga kiekvienam priekabos aspektui, neatsižvelgiant į tai, ar kita medžiaga iš tikrųjų gali būti geresnė. Tai tas pats, kas plastiko gamintojams primygtinai reikalauti, kad iš plastikinės plėvelės lakšto miegamojo langas būtų toks pat geras, kaip ir iš stiklo.

Žinoma, šią koncepciją galima per daug sureikšminti. Kai kurios priekabų bendrovės bandė išgauti geriausius abiejų pasaulių privalumus, sukurdamos plieninį rėmą ir aptraukdamos jį aliuminio apvalkalu. Šias priekabas jos reklamuoja kaip “aliuminines”, nors tiksliau būtų apibūdinti pusiau aliumines. Teoriškai plieninis rėmas daro priekabą tvirtesnę, o aliuminio apvalkalas palengvina priekabą ir yra atsparus rūdims. Praktikoje daugelio tokių pusiau pusiau priekabų rida gali būti mažesnė nei lengvesnių visiškai aliumininių priekabų, o plieninė infrastruktūra vis dar linkusi rūdyti, todėl gali būti pažeistas priekabos vientisumas. Dar blogiau – plienas ir aliuminis chemiškai reaguoja vienas su kitu, todėl gamintojai privalo atskirti abu metalus naudodami “Mylar” paminkštinimą ar kitą metalus atskiriančią dangą. Tai gerai veikia ribotais atvejais, tačiau kai tai taikoma visai priekabai, gali kilti problemų. Pusiau puspriekabės savininkas turi saugotis, kad paminkštinimas nesuirtų kiekvienoje priekabos vietoje, kur plienas gali liestis su aliuminiu. O jei priekabą kada nors prireiktų remontuoti, paprastai tenka nuimti ir pakeisti trinkeles.

 

Straipsnio šaltinis: http://EzineArticles.com/1925882