bendravimas
Norite geriau bendrauti? Šie patarimai padės išvengti nesusipratimų, suvokti tikras komunikuojamo turinio prasmę ir labai pagerins jūsų darbinius bei asmeninius santykius.
Kas yra efektyvus bendravimas?
Efektyvus bendravimas yra daugiau nei tik keitimasis informacija. Tai emocijų ir ketinimų, slypinčių už informacijos, supratimas. Jūs turite ne tik aiškiai perteikti žinią, bet ir klausytis taip, kad įgautumėte visą to, kas sakoma, prasmę ir kad kitas asmuo jaustųsi išgirstas ir suprastas.
Efektyvus bendravimas turėtų būti instinktyvus. Tačiau pernelyg dažnai, kai bandome bendrauti su kitais, kažkas nuklysta. Mes sakome viena, kitas girdi ką kita, ir kyla nesusipratimų, nusivylimų ir konfliktų. Tai gali sukelti problemų jūsų namuose, mokykloje ir darbe.
Daugeliui iš mūsų norint aiškiau ir efektyviau bendrauti reikia išmokti kai kurių svarbių įgūdžių. Nesvarbu, ar bandote pagerinti bendravimą su sutuoktiniu, vaikais, viršininku ar bendradarbiais, išmokę šių įgūdžių galite pagilinti ryšius su kitais, sukurti didesnį pasitikėjimą ir pagarbą, pagerinti komandinį darbą, problemų sprendimą ir bendrą socialinę bei emocinę sveikatą.
Kas jums trukdo efektyviai bendrauti?
Įprastos efektyvaus bendravimo kliūtys yra šios:
Stresas ir nekontroliuojamos emocijos. Kai patiriate stresą ar emociškai pervargstate, labiau tikėtina, kad neteisingai skaitysite kitus žmones, siųsite klaidinančius ar atstumiančius neverbalinius signalus ir pasieksite nesveiką, trūkčiojantį kelių elgesį. Kad išvengtumėte konfliktų ir nesusipratimų, prieš tęsdami pokalbį galite išmokti greitai nusiraminti.
Dėmesio trūkumas. Negalite efektyviai bendrauti, kai atliekate kelias užduotis. Jei tikrinate telefoną, planuojate, ką kalbėsite toliau, ar svajojate, beveik neabejotinai praleisite neverbalinius pokalbio signalus. Norėdami efektyviai bendrauti, turite vengti blaškymosi ir išlikti susikaupę.
Nenuosekli kūno kalba. Nežodinis bendravimas turėtų sustiprinti tai, kas sakoma, o ne prieštarauti. Jei sakote vieną dalyką, bet jūsų kūno kalba sako ką nors kita, jūsų klausytojas greičiausiai pajus, kad elgiatės nesąžiningai. Pavyzdžiui, jūs negalite pasakyti „taip“ purtydami galvą „ne“.
[Read: Nonverbal Communication and Body Language]
Neigiama kūno kalba. Jei nesutinkate su tuo, kas sakoma arba jums nepatinka, galite naudoti neigiamą kūno kalbą, kad atremtumėte kito asmens žinią, pavyzdžiui, sukryžiavę rankas, vengdami akių kontakto ar bakstelėdami kojomis. Jūs neprivalote sutikti ar net patikti tuo, kas sakoma, tačiau norint efektyviai bendrauti ir nestatyti kito žmogaus į gynybą, svarbu nesiųsti neigiamų signalų.
Turėdama daugiau nei 25 000 licencijuotų konsultantų, „BetterHelp“ turi jūsų poreikius atitinkantį terapeutą. Tai lengva, prieinama ir patogu.
Online-Therapy.com yra visas pagalbos priemonių rinkinys, kai jums to reikia pagal jūsų tvarkaraštį. Užsiregistruoti užtrunka vos kelias minutes.
Teen Counseling yra internetinė terapijos paslauga paaugliams ir jauniems suaugusiems. Susisiekite su savo konsultantu vaizdo įrašu, telefonu ar pokalbių metu.
1 efektyvus bendravimo įgūdis: tapkite įsitraukusiu klausytoju
Bendraudami su kitais dažnai sutelkiame dėmesį į tai, ką turėtume pasakyti. Tačiau efektyvus bendravimas yra ne tik kalbėjimas, o klausymas. Gerai klausytis reiškia ne tik suprasti žodžius ar perduodamą informaciją, bet ir suprasti emocijas, kurias kalbėtojas bando perteikti.
Yra didelis skirtumas tarp įsitraukusio klausymo ir tiesiog klausymo. Kai tikrai klausysitės – kai susidomėsite tuo, kas sakoma – išgirsite subtilias kažkieno balso intonacijas, kurios pasakoja, kaip tas asmuo jaučiasi ir kokias emocijas jis bando perduoti. Kai būsite įsitraukęs klausytojas, ne tik geriau suprasite kitą asmenį, bet ir leisite, kad jis būtų išgirstas ir suprastas, o tai gali padėti užmegzti stipresnį ir gilesnį ryšį tarp jūsų.
Bendraudami tokiu būdu, jūs taip pat patirsite procesą, kuris mažina stresą ir palaiko fizinę bei emocinę gerovę. Pavyzdžiui, jei asmuo, su kuriuo kalbate, yra ramus, įsitraukęs klausymasis padės nuraminti ir jus. Panašiai, jei asmuo yra susijaudinęs, galite padėti jį nuraminti, atidžiai išklausydami ir leisdami jam jaustis suprastam.
Jei jūsų tikslas yra visiškai suprasti kitą asmenį ir su juo susisiekti, įsitraukęs klausymasis dažnai bus savaime suprantamas. Jei ne, išbandykite šiuos patarimus. Kuo daugiau jų praktikuosite, tuo malonesnis ir naudingesnis bus jūsų bendravimas su kitais.
Patarimai, kaip tapti įsitraukusiu klausytoju
Visiškai sutelkite dėmesį į garsiakalbį. Negalite klausytis įsitraukęs, jei nuolat tikrinate telefoną ar galvojate apie ką nors kita. Turite sutelkti dėmesį į momentinę patirtį, kad pokalbio metu pastebėtumėte subtilius niuansus ir svarbius neverbalinius užuominus. Jei jums sunku susikoncentruoti į kai kuriuos kalbėtojus, pabandykite kartoti jų žodžius savo galvoje – tai sustiprins jų žinią ir padės susikaupti.
Teikite pirmenybę dešinei ausiai. Kad ir kaip keistai tai skambėtų, kairėje smegenų pusėje yra pagrindiniai kalbos supratimo ir emocijų apdorojimo centrai. Kadangi kairioji smegenų pusė yra sujungta su dešine kūno puse, dešinės ausies palaikymas gali padėti geriau aptikti emocinius niuansus to, ką kažkas sako.
Venkite pertraukti ar nebandyti pokalbio nukreipti į jums rūpimus klausimus. Sakydami kažką panašaus į: „Jei manote, kad tai blogai, leiskite man pasakyti, kas man atsitiko“. Klausytis nėra tas pats, kas laukti savo eilės pasikalbėti. Negalite susikoncentruoti į tai, ką kažkas sako, jei formuojate tai, ką sakysite toliau. Dažnai kalbėtojas gali perskaityti jūsų veido išraiškas ir žinoti, kad jūsų mintys yra kitur.
Parodykite savo susidomėjimą tuo, kas sakoma. Retkarčiais linktelėkite, nusišypsokite žmogui ir įsitikinkite, kad jūsų laikysena yra atvira ir kviečianti. Paskatinkite kalbėtoją toliau rašyti nedidelius žodinius komentarus, pvz., „taip“ arba „uhh“.
Pabandykite panaikinti nuosprendį. Norint efektyviai bendrauti su kuo nors, nereikia jo mėgti ar sutikti su jų idėjomis, vertybėmis ar nuomonėmis. Tačiau jūs turite atidėti savo sprendimą ir susilaikyti nuo kaltinimų bei kritikos, kad juos visiškai suprastumėte. Sunkiausias bendravimas, sėkmingai įvykdytas, dažnai gali sukelti mažai tikėtiną ryšį su kuo nors.
[Read: Improving Emotional Intelligence (EQ)]
Pateikti atsiliepimą. Jei atrodo, kad yra nutrūkimas, perfrazuodami atspindėkite tai, kas buvo pasakyta. „Tai, ką aš girdžiu, yra“ arba „Skamba taip, kaip tu sakai“ yra puikus būdas atsiliepti. Vis dėlto nekartokite to, ką kalbėtojas pasakė pažodžiui – skambėsite nenuoširdžiai ar neprotingai. Verčiau išsakykite, ką jums reiškia kalbėtojo žodžiai. Užduokite klausimus, kad paaiškintumėte tam tikrus dalykus: „Ką turi omenyje sakydamas…“ arba „Ar tai turi omenyje?
Išgirskite už žodžių slypinčias emocijas. Tai aukštesni žmogaus kalbos dažniai, kurie suteikia emocijų. Galite labiau prisitaikyti prie šių dažnių ir taip geriau suprasti, ką iš tikrųjų sako kiti, mankštindami mažyčius vidurinės ausies raumenis (mažiausius kūne). Tai galite padaryti dainuodami, grodami pučiamuoju instrumentu arba klausydamiesi tam tikros rūšies aukšto dažnio muzikos (pavyzdžiui, Mocarto simfoninio ar smuiko koncerto, o ne žemo dažnio roko, popso ar hiphopo).
2 įgūdis: atkreipkite dėmesį į neverbalinius signalus
Tai, kaip žiūrite, klausotės, judate ir reaguojate į kitą asmenį, daugiau pasako apie jūsų savijautą nei vien žodžiai. Nežodinis bendravimas arba kūno kalba apima veido išraiškas, kūno judesius ir gestus, akių kontaktą, laikyseną, balso toną ir net raumenų įtampą bei kvėpavimą.
Sugebėjimo suprasti ir naudoti neverbalinį bendravimą ugdymas gali padėti užmegzti ryšį su kitais, išreikšti tai, ką iš tikrųjų nori pasakyti, susidoroti su sudėtingomis situacijomis ir kurti geresnius santykius namuose ir darbe.
- Galite pagerinti veiksmingą bendravimą naudodami atvirą kūno kalbą – nesukryžiuotas rankas, stovėdami atvirai arba sėdėdami ant sėdynės krašto ir palaikydami akių kontaktą su asmeniu, su kuriuo kalbate.
- Taip pat galite naudoti kūno kalbą, kad pabrėžtumėte ar sustiprintumėte savo žodinę žinią – paglostykite draugui per nugarą ir pagirkite, pavyzdžiui, už jo sėkmę, arba daužykite kumščiais…